Τα παρακάτω θέματα προσομοίωσης Πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα «Νεοελληνική Γλώσσα» δημοσιεύτηκαν στην έντυπη εφημερίδα μας

«ΑΙΓΑΛΕΩ Η πόλη μας», σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό οργανισμό «ΔΡΑΚΟΣ».


Ακολουθούν οι ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ των Θεμάτων  ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ που αναρτήσαμε νωρίτερα (δείτε: http://www.ipolimas.gr/index.php/lykeia-aigaleo/4329-themata-neoellinikis-glossas )

 

 

 drakos arxiki

 

 

 

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

 

ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

 

 

Α. Περίληψη

 

Στο κείμενο που μας έχει δοθεί περιγράφονται οι θετικές επιδράσεις από την εγκατάσταση των μεταναστών σε μια ξένη για αυτούς χώρα. Αρχικά, η συγγραφέας αναφέρει πως οποιοσδήποτε έρχεται σε μια χώρα δεν ξεκινά από το μηδέν, αντίθετα όλοι μεταφέρουν τον πολιτισμό, τις συνήθειες και τα ήθη τους. Στη συνέχεια, υπογραμμίζει το γεγονός ότι η συνύπαρξη των μεταναστών με τους γηγενείς κατοίκους μιας χώρας είναι κάτι θετικό, αφού εμπλουτίζει την πείρα των μεν και των δε, ενώ ο ερχομός τους καταργεί την απομόνωση, αφού εισάγονται στην καθημερινότητα ενός λαού. Επίσης, ισχυρίζεται πως μαθαίνουν όλοι να σέβονται το διαφορετικό, ενώ καλλιεργείται μια συνείδηση ελευθερίας. Ολοκληρώνοντας το συλλογισμό της η συγγραφέας συμπεραίνει ότι οι άνθρωποι απομυθοποιούνται και μαζί καταρρέουν και οι ρατσιστικές αντιλήψεις και προκαταλήψεις.

 

Β.1.
Η συνύπαρξη µε τον «ξένο» αποκαλύπτει διαφορετικούς κόσµους, δηλαδή άλλους τρόπους ζωής, κι έτσι καταλύει την επαρχιώτικη νοοτροπία της αποµόνωσης. Η καθημερινή επαφή με διαφορετικά ήθη και έθιμα, με διαφορετικούς πολιτισμούς και νοοτροπίες που απέχουν αρκετά από τις δικές μας μπορεί να διευρύνει τους ορίζοντές μας. Μας κάνει να νιώθουμε κομμάτι μιας παγκόσμιας κοινότητας, με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που μπορεί αυτή να διαθέτει. Για παράδειγμα η επικοινωνία μας με ευρωπαϊκούς και ασιατικούς λαούς μας επιτρέπει να διαπιστώσουμε πως ο δικός μας πολιτισμός έχει δεχθεί σημαντικές επιρροές και από τη Δύση και από την Ανατολή. Η αποδοχή, λοιπόν, του διαφορετικού μας ανοίγει νέους ορίζοντες, μας βγάζει από τη «μοναξιά» μας.

 

Β.2.
Η τρίτη παράγραφος του κειμένου αναπτύσσεται με συνδυασμό μεθόδων. Πιο συγκεκριμένα:
Με αιτιολόγηση: η θεματική πρόταση είναι διατυπωμένη έτσι, ώστε να προκαλεί στον αναγνώστη το ερώτημα «γιατί». Στη συνέχεια, στις λεπτομέρειες της παραγράφου έρχεται η απάντηση σε αυτή την ερώτηση, αιτιολογώντας το γιατί.
Με παραδείγματα: «Άλλα ντυσίματα … σεβόμαστε». Η συγγραφέας χρησιμοποιεί παραδείγματα, προκείμενου να στηρίξει και να επιβεβαιώσει την άποψή της.


Β.3.
Μέσα στο κείμενο συναντάμε αρκετές λέξεις μέσα σε εισαγωγικά. Με τον τρόπο αυτό η συγγραφέας δίνει έμφαση στα σημεία που τα χρησιμοποιεί. Προσδίδει αμεσότητα στο λόγο και στο ύφος. Χρησιμοποιεί αρκετά το μεταφορικό λόγο, ενώ σε κάποια σημεία αφήνει να διαφανεί μια αίσθηση ειρωνείας, ενισχύοντας έτσι το συλλογισμό της. Τέλος, αρκετές από τις λέξεις που βρίσκονται μέσα σε εισαγωγικά, μεταφέρονται αυτούσια, έτσι όπως χρησιμοποιούνται από διάφορες ομάδες στην καθημερινότητα.

 

Β.4.α.
συγκρότησαν: διαμόρφωσαν, δημιούργησαν, σχημάτισαν
εγωιστικό: εγωκεντρικό, εγωπαθές, ατομικίστικο
ντόπιους: εγχώριους, τοπικούς, γηγενείς, αυτόχθονες
συναναστροφής: παρέας, συντροφιάς, συγχρωτισμός
χειροπιαστό: απτό
Β.4.β.
έντονα: αμυδρά, ήπια
πλαταίνει: στενεύει
απόμακρο: κοντινό, φιλικό (ανάλογα τη σημασία του)
επεκτείνεται: περιορίζεται
παύει: ξεκινά

 

Β.5.
Επίκληση στη λογική με επιχείρημα και τεκμήρια.
Επιχείρημα: έχουμε ένα συλλογισμό
1η προκείμενη: «Ο «ξένος»…υποφέρει»
2η προκείμενη: «Παύει … βιοπάλης»
Συμπέρασμα: η πρόταση κατακλείδα
Τεκμήρια: τα παραδείγματα που διατυπώνονται σε ολόκληρη την παράγραφο.

 

[Σημείωση: στην προκειμένη περίπτωση αποδεκτή θα ήταν και η απάντηση ότι η συγγραφέας χρησιμοποιεί και επίκληση στο συναίσθημα. Οι συναισθηματικά φορτισμένες λέξεις που χρησιμοποιούνται διαμορφώνουν μια συλλογιστική πορεία, ενώ η χρήση των εισαγωγικών (ειρωνεία, έμφαση) μας επιτρέπουν να επιχειρηματολογήσουμε υπέρ της επίκλησης στην αυθεντία. Παρόλα αυτά, η επίκληση στη λογική εδώ είναι κυρίαρχη]

 

 

Γ. Παραγωγή Λόγου

 

Πρόκειται περί ομιλίας. Επομένως απαιτείται προσφώνηση και αποφώνηση, στην αρχή και στο τέλος του κειμένου αντίστοιχα.
Το ακροατήριό μας θα είναι οι συμμαθητές μας, επομένως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πιο λιτό λόγο, πιο άμεσο. Παρόλα αυτά, επειδή πρόκειται για ομιλία χρειάζεται να διατηρήσουμε ένα σοβαρό (εξαιτίας και της σοβαρότητας του θέματος) ύφος. Η γλώσσα μας θα πρέπει να είναι ζωντανή.

 

 

Πρόλογος


Αξιότιμε κύριε Δήμαρχε
Αγαπητοί παρευρισκόμενοι και παρευρισκόμενες,
Με αφορμή την εκδήλωση που διοργανώνει ο Δήμος μας με θέμα τους Πρόσφυγες και τους Μετανάστες και εκπροσωπώντας το μαθητικό μας συμβούλιο θα ήθελα να αναδείξω τους λόγους για τους οποίους ένα πολιτισμένο κοινωνικό σύνολο, σαν τη δική μας κοινωνία θα πρέπει να αντικρούει στερεότυπα και προκαταλήψεις σε βάρος των μεταναστών. Αντίθετα, θα πρέπει να παίρνουμε όλα εκείνα τα μέτρα, προκειμένου να αντικρούσουμε τέτοιες απόψεις. Ταυτόχρονα, θα επιχειρήσω να προτείνω τρόπους, σύμφωνα με τους οποίους όλα εκείνα που θα θέσω μπορούν σήμερα να επιτευχθούν.

 

 

Επιχειρηματολογία για το κυρίως θέμα

 

Για το πρώτο ζητούμενο

 

Κοινωνικός Τομέας
 Επικρατεί συνεργασία και ενδυναμώνει η κοινωνική συνοχή.
 Μέσω της αλληλεγγύης προωθείται η αρμονική συμβίωση. Έτσι προάγεται η κοινωνική ευημερία.
 Περιορίζεται η εκμετάλλευση ανθρώπων και λαών.
 Τα άτομα αποδεσμεύονται από ρατσιστικές αντιλήψεις και στερότυπα.
 Περιορίζονται φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας.
 Εντάσσονται αρμονικά στο κοινωνικό σύνολο οι μετανάστες.

 

Ηθικός Τομέας
 Σφυρηλατούνται ηθικές αρχές και ιδανικά, όπως: σεβασμός, αλληλεγγύη, ειλικρίνεια, ανιδιοτέλεια κ.α.

 


Οικονομικός Τομέας
 Νέο εργατικό δυναμικό εντάσσεται αρμονικά και ισότιμα πλάι στο ήδη υπάρχον.

 

Πολιτικός Τομέας
 Δεν υπάρχουν περιθώρια για λαϊκισμό και πατριδοκαπηλία.
 Συσφίγγονται οι σχέσεις μεταξύ των μεταναστών και του γηγενούς πληθυσμού.
 Κατανοούνται καλύτερα, ολόπλευρα οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες στη χώρα τους, αλλά και ο εγχώριος πληθυσμός στη δική τους.
 Προωθείται η ενότητα της εργατικής τάξης.
 Κατανοούνται τα βαθύτερα αίτια της προσφυγιάς και της μετανάστευσης.
 Κατανοείται καλύτερα η ρίζα του προβλήματος, τα αίτια των πολέμων.

 

Πολιτιστικός Τομέας
 Οι μετανάστες έρχονται σε επαφή με τον πολιτισμό της κάθε χώρας στην οποία διαμένουν και το αντίστροφο.
 Εμπλουτίζεται ο πολιτισμός και οι τέχνες.

 

Διεθνιστικός Τομέας
 Περιορίζονται τα μίση και οι ανταγωνισμοί.
 Αμβλύνονται οι διαφορές μεταξύ κρατών.

 

Για το δεύτερο ζητούμενο - Τρόποι αντιμετώπισης

 

Είναι δεδομένο ότι τα επόμενα χρόνια το φαινόμενο της μετανάστευσης θα συνεχίσει να υπάρχει, θα οξυνθεί. Και αυτό, διότι τα αίτια του φαινομένου (πόλεμοι, οικονομική κρίση του καπιταλιστικού συστήματος κ.α.) θα προξενούν κύματα μεταναστών και προσφύγων.
Ταυτόχρονα είναι απόλυτα λογικό κάθε άνθρωπος να επιδιώκει να επιζητά το καλύτερο δυνατό για εκείνον και την οικογένειά του.

 

Οικογένεια:
 Διαπαιδαγώγηση των μελών της οικογένειας με αξίες και ιδανικά τέτοια που να ακυρώνουν στην πράξη στερεότυπα και προκαταλήψεις.
 Καλλιέργεια του ανθρωπιστικού αισθήματος.
 Καταδίκη στην πράξη ρατσιστικών και εθνικιστικών αντιλήψεων.

 


Εκπαιδευτικό σύστημα
 Προβολή του φαινομένου μέσα από σεμινάρια, πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών, της ηγεσίας της εκπαίδευσης.
 Έμπρακτη αλληλεγγύη της εκπαιδευτικής κοινότητας.

 

Πολιτεία
 Βελτίωση συνθηκών στις χώρες υποδοχής τους.
 Τερματισμός των πολεμικών συγκρούσεων.
 Αλλαγές στη νομοθεσία των κρατών για πιο ομαλή εισαγωγή των μεταναστών στις χώρες προορισμού τους.
ΜΜΕ
 Προβολή της ρίζας του προβλήματος.
 Εκπομπές για την ευαισθητοποίηση του πληθυσμού.

 


Όπως γίνεται κατανοητό όλα τα παραπάνω δεν χωρούν σε μια Έκθεση 500 – 600 λέξεων. Είναι ενδεικτικά στοιχεία που μπορούν να αξιοποιηθούν, προκειμένου το περιεχόμενο της Έκθεσής μας να καλύπτει το θέμα.

 


Βασίλης Βούλγαρης
Φιλόλογος