ΚΟΙΝΩΝΙΑ
“ΣΧΟΛΙΚΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ”: ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣH ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ!
4ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ – 4ο ΓΕ.Λ. ΧΑΪΔΑΡΙΟΥ
(Με αφορμή την 6η Μαρτίου, Παγκόσμια Ημέρα Κατά της Σχολικής Βίας)
Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τετάρτης 25 Φεβρουαρίου 2015 στο 4ο Γυμνάσιο Χαϊδαρίου ενημερωτική συνάντηση με το παραπάνω θέμα. Η εκδήλωση απευθυνόταν σε Καθηγητές, Γονείς και Μαθητές του 4ου Γυμνασίου και 4ου Λυκείου Χαϊδαρίου και αποσκοπούσε στην ενημέρωση της σχολικής κοινότητας για το ρόλο της Σχολικής Διαμεσολάβησης και τα αποτελέσματά της στο χώρο του σχολείου και στην εκδήλωση ενδιαφέροντος για την εφαρμογή του προγράμματος στα δύο σχολεία.
Η Αγγελική Γκανά, πρώην Διευθύντρια του 4ου Γυμνασίου Χαϊδαρίου, στην εισαγωγή της εξήγησε ότι ο Πολυχρόνης Κοκκινίδης, παλιός μαθητής του σχολείου και σήμερα Δικηγόρος, Διαπιστευμένος Διαμεσολαβητής και Πιστοποιημένος Εκπαιδευτής Διαμεσολαβητών, είχε την ιδέα αυτής της πρωτοβουλίας, την οποία στήριξε η Γ’ Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αθήνας και αποδέχτηκαν με ευχαρίστηση οι Διευθυντές και οι Σύλλογοι Διδασκόντων των δύο σχολείων. Η κ. Αιμιλία Τσαμουρά, Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας της Γ’ Διεύθυνσης, είπε ότι είναι θεσμοθετημένα τα προγράμματα Αγωγής Υγείας στα σχολεία και ότι η Σχολική Διαμεσολάβηση είναι ένα από τα θέματά της.
Εισηγητές στην εκδήλωση εκτός του Πολυχρόνη Κοκκινίδη ήταν η Δήμητρα Γαβριήλ, Δικηγόρος και Πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Διαμεσολαβητών και Συντονιστών Διαλόγων και ο Γιώργος Τσιτσιρίγκος, Εκπαιδευτής Επικοινωνίας με ειδίκευση στη Μη Βίαιη Επικοινωνία. Κατά την παρουσίαση αναπτύχθηκε ο θεσμός της Διαμεσολάβησης ως μιας διαδικασίας ειρηνικής διευθέτησης των διαφορών και οι έννοιες του Εκφοβισμού και των Επανορθωτικών Διαλόγων. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη Σχολική Διαμεσολάβηση, στους στόχους της, στα εμπόδια πραγματοποίησής της, αλλά και στα οφέλη από την εφαρμογή της στα σχολεία καθώς και στην τεχνική της Μη Βίαιης Επικοινωνίας. Τέλος τη δεκάχρονη εμπειρία της από την εφαρμογή του προγράμματος στο σχολείο της και τις εντυπώσεις των μαθητών της κατέθεσε η πρώην Διευθύντρια του 2ου Γυμνασίου Ασπροπύργου, κ. Αγγελική Γιαννάτου. Όπως ισχυρίστηκε το πρόγραμμα είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση των περιστατικών βίας και αντικοινωνικής συμπεριφοράς στο σχολείο και τη δημιουργία ενός κλίματος συνεργασίας μεταξύ των μαθητών με παράλληλη ενδυνάμωση της έννοιας της ισοτιμίας και του σεβασμού της διαφορετικότητας.
Κατά τη συζήτηση που ακολούθησε ο κ. Πανταγιάς Δημήτριος, Διευθυντής του 4ου Γενικού Λυκείου Χαϊδαρίου, αναφερόμενος στα οφέλη από την εφαρμογή ενός προγράμματος Σχολικής Διαμεσολάβησης προσκάλεσε τους εισηγητές στο σχολείο στις 6 Μαρτίου 2015, Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας, για να παρουσιάσουν και να συζητήσουν το θέμα με τους μαθητές.
Έτσι στον ίδιο χώρο το πρωινό της Παρασκευής 6 Μαρτίου 2015 το θέμα αναπτύχθηκε επί ένα δίωρο στους μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου και στους καθηγητές τους με εξαιρετική επιτυχία. Οι μαθητές συμμετέχοντας ενεργά με έκδηλο ενδιαφέρον, με ερωτήσεις, τοποθετήσεις, έξυπνα πειράγματα, ακόμα και εξομολογήσεις αντιλήφθηκαν τις διαστάσεις του προβλήματος της βίας στα σχολεία αλλά και τους τρόπους αντιμετώπισής του.
Μέσα από εποικοδομητικό διάλογο έγινε κατανοητό ότι η μη ικανοποίηση κάποιας από τις πέντε βασικές ανάγκες μας (της ανάγκης να ανήκουμε κάπου, της ανάγκης της ελευθερίας, της αναγνώρισης, της διασκέδασης και της ανάγκης για ασφάλεια) οδηγεί δύο ή περισσότερα άτομα σε σύγκρουση, από τη διαχείριση της οποίας μπορεί να προκύψει μία ευκαιρία για συνεργασία ή να προκληθεί βία. Το άτομο μπορεί να αντιμετωπίσει ένα περιστατικό βίας ή μόνο του -με ψυχραιμία, ανάληψη ευθύνης και ενσυναίσθηση- ή να απευθυνθεί για βοήθεια σε τρίτο πρόσωπο άξιο της εμπιστοσύνης του που έχει το ρόλο του Σχολικού Διαμεσολαβητή. Ο διαμεσολαβητής ακούει το πρόβλημα αμερόληπτα, χωρίς να το κρίνει, ακούει και το άτομο που προκάλεσε το πρόβλημα και με τη σύμφωνη γνώμη και των δύο βοηθάει, με σκοπό να επικοινωνήσουν, να ακούσει ο ένας τον άλλον και να δώσουν τη λύση που οι ίδιοι επιθυμούν. Ο διαμεσολαβητής είναι ισότιμο μέλος, δεν ασκεί εξουσία, αλλά διασφαλίζει ένα πλαίσιο καλής επικοινωνίας μεταξύ των ενδιαφερομένων με απόλυτη εχεμύθεια και ουδετερότητα.
Το πρόγραμμα της Σχολικής Διαμεσολάβησης προϋποθέτει την επιμόρφωση των Καθηγητών και στη συνέχεια την εφαρμογή του στη σχολική κοινότητα μέσα από τα προγράμματα Αγωγής Υγείας. Αποβλέπει στη βελτίωση της καθημερινότητας των μαθητών στο σχολείο μέσα από την αποδοχή της διαφορετικότητας, το διάλογο και την ενεργή ακρόαση, μέσα από τη μη βίαιη επικοινωνία και την αποτελεσματική διαχείριση και επίλυση διαφορών, διαφωνιών και συγκρούσεων.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με ικανοποίηση όλων των παρευρισκομένων από την παρουσίαση του θέματος και την κοινή διαπίστωση ότι το πρόγραμμα αξίζει να εφαρμοστεί και στα δύο σχολεία. Η συνάντηση των ενδιαφερομένων ανανεώθηκε για τον προγραμματισμό των περαιτέρω ενεργειών.
Αγγελική Γκανά- Ρηγάκη
Φιλόλογος-Πρώην Διευθύντρια
4ου Γυμνασίου Χαϊδαρίου