Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΑΣΟΥΣ ΧΑΪΔΑΡΙΟΥ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΡΥΠΑΝΣΗ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ

 

 

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΣ   
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΑΣΟΥΣ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ
ΑΛ.ΠΑΝΑΓΟΥΛΗ   1 ΤΚ 12462


        ΧΑΙΔΑΡΙ    10-5-2015


ΘΕΜΑ: Διαμαρτυρία –καταγγελία Πολιτιστικού –Περιβαλλοντικού –Εξωραϊστικού  συλλόγου Δάσους Χαϊδαρίου  για την έγκριση περιβαλλοντικών  όρων, περιβαλλοντικών επιπτώσεων, μέτρα αντιμετώπισης των διυλιστηρίων ΕΛΠΕ ΑΕ στην τοποθεσία των ορίων του Δήμου Χαϊδαρίου-Ασπρόπυργου


Κύριες και κύριοι
 Συμφώνα με την οδηγία της ΕΕ 97/11,96/61,ΦΕΚ 332/13/2003 ΥΑΗΠ 37111/2021/2003 ΥΑ 75308/5512/90 Ν.1650 Αρθρ 5 παράγραφος 2 .
Σχετ: α) το  υπ  αριθ πρωτ.15776/2009 καταγγελία του πολιτιστικού  συλλόγου Δασους  Χαϊδαρίου  
Β) το υπ αριθ. Πρωτ 4084/2010 έγγραφο του Δήμου Χαϊδαρίου  
Γ) το υπ αριθ. πρωτ4085/2010 εγγρ Δήμου Χαϊδαρίου προς  ΥΠΕΚΑ για εγκατάσταση σταθμού μέτρησης ρύπων.
Δ) το με αριθ. πρωτ 281/29-1-2010 έγγραφο ΥΠΕΚΑ
Ε) Το με αριθ. πρωτ 213733/26-10-2012 έγγραφο ΥΠΕΚΑ δεδομένα μετρήσεων ρύπων Δήμου Χαϊδαρίου από 1/9/2010-24/6/2011


            Εκ των ανωτέρω σχετικών σας γνωρίζουμε ότι παρά την καταγγελία του συλλόγου μας για τα προβλήματα  που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι  λογω  της γειτνίασης  με τα ΕΛΠΕ Α.Ε. γινόμαστε  μάρτυρες των περιβαλλοντικών  επιπτώσεων και υπερβάσεων  των ρύπων.
Ιδιαίτερα  τις  βραδινές  και πρωινές ώρες  κατά κοινή ομολογία  όπου απελευθερώνονται περισσότερο οι εκπομπές των αεριών με αποτέλεσμα  να δημιουργείται  κακοσμία στην περιοχή  και δύσπνοια των κάτοικων όπως έχουμε διαπιστώσει.
Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει «ατύχημα» στο διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο, καθώς και στο παρελθόν είχαν συμβεί περιστατικά κατά τα οποία έχασαν τη ζωή τους εργαζόμενοι σε αυτό, ενώ σε άλλες περιπτώσεις από τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα με τις επιπτώσεις να περιορίζονται στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος και της υγείας των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής.
►Στις 17/10/2000 μια βλάβη στο διυλιστήριο προκάλεσε ένα πυκνό μαύρο νέφος που σκέπασε ολόκληρο το Θριάσιο Πεδίο, αλλά και ολόκληρο τον Πειραιά. Η διακοπή του συμπιεστή αερίων είχε ως αποτέλεσμα την καύση υδρογονανθράκων στον πυρσό του διυλιστηρίου.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρίας Ελληνικά Πετρέλαια, «η διακοπή ήταν ολιγόλεπτη και έκτακτη και η καύση υδρογονανθράκων στον πύργο έγινε σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το σχεδιασμό των συστημάτων ασφαλείας του διυλιστηρίου, τα οποία λειτούργησαν σύμφωνα με τις προδιαγραφές ασφαλείας και προστασίας του περιβάλλοντος».
Η ανακοίνωση της εταιρείας είχε διαψευστεί κατηγορηματικά από σχετική ανακοίνωση του ΥΠΕΧΩΔΕ. Σε αυτήν το υπουργείο Περιβάλλοντος ανέφερε ότι «υπήρξε έντονη και μεγάλη εκπομπή καπνού από τις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων Ασπροπύργου από τις 6.48 π.μ. έως και τις 7.24 π.μ.».
Κι ακόμη, ότι διενεργήθηκε αυτοψία από κλιμάκιο ειδικών κατά την οποία διαπιστώθηκε ότι το προαναφερόμενο διάστημα «υπήρξε πρόβλημα στη λειτουργία της Μονάδας Καταλυτικής Πυρόλυσης, με αποτέλεσμα τη δημιουργία υψηλής ρύπανσης στην ευρύτερη περιοχή, με ευθύνη της εταιρίας».
►Στις 27/2/2002 μια διαρροή υδρόθειου είχε ως αποτέλεσμα επτά εργαζόμενοι να χάσουν τις αισθήσεις τους και να μεταφερθούν επειγόντως στο Θριάσιο Νοσοκομείο, με τον έναν από αυτούς να εισάγεται στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας.
►Στις 13/9/2002 σημειώθηκε έκρηξη σε μονάδα αποθείωσης με διαρροή υδρόθειου και από τύχη γλίτωσε ένας εργαζόμενος. Η διοίκηση των ΕΛΠΕ διέψευσε τη διαρροή υδρόθειου, όχι όμως και την έκρηξη στον αγωγό.
Η είδηση για την έκρηξη και τη διαρροή έγινε γνωστή από μέλη της διοίκησης του Σωματείου Εργαζομένων στα ΕΛΠΕ σύμφωνα με την οποία «στις μονάδες ανάκτησης θείου 3700 και 2750 σε γραμμή παραγωγής ατμού λόγω διαρροής που υπήρχε και συνεχίζει να υπάρχει στη συγκεκριμένη γραμμή εδώ και δύο μήνες περίπου, αποκολλήθηκε έλασμα συγκράτησης μόνωσης λόγω της ασκούμενης πίεσης και από τύχη δεν αποκεφάλισε συνάδελφο εργαζόμενο που εκτελούσε εργασία στη συγκεκριμένη μονάδα. Παράλληλα, συνολικά στο συγκρότημα των μονάδων ανάκτησης θείου εδώ και πέντε μήνες περίπου υπάρχουν συνεχείς διαρροές υδροθείου, με αποτέλεσμα η εργασία να εκτελείται με πολύ μεγάλες δυσκολίες και σε ορισμένες περιπτώσεις γίνεται και πολύ επικίνδυνη».
Στην ίδια ανακοίνωση επισημαινόταν ότι «το τελευταίο διάστημα η συντήρηση των εγκαταστάσεων των ΕΛΠΕ είναι πλημμελής ή παραχωρείται σε εργολάβους με άπειρο και άσχετο προσωπικό, οι οποίοι επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο την ασφάλεια των εγκαταστάσεων και των εργαζομένων».
Επιπλέον, το ΔΣ του Σωματείου ανέφερε ότι «αν και κάλεσαν τη διοίκηση να πάρει άμεσα μέτρα και παρά την εντολή της επιθεώρησης εργασίας για άμεση αποκατάσταση, αυτή αρνείται να σταματήσει τη μονάδα, δηλώνοντας ότι δεν υπάρχει πρόβλημα και ότι οι εργαζόμενοι ψεύδονται».
►Στις 20/8/2009 ο 28χρονος εργαζόμενος στα διυλιστήρια Παναγιώτης Λίγκος έχασε τη ζωή του όταν έπεσε στο κενό, από ύψος περίπου 5 μέτρων, από πατάρι στη Μονάδα 210 όπου υπήρχαν βάνες που ρύθμιζαν την είσοδο του νερού που διοχετευόταν για αφαλάτωση.
►Στις 31/5/2010 ο 42χρονος δύτης Νίκος Καππές βρήκε τραγικό θάνατο μέσα σε δεξαμενή του διυλιστηρίου. Ο δύτης, ο οποίος απασχολούνταν σε εργολάβο, έκανε εργασίες καθαρισμού δεξαμενής νερού στον πύργο ψύξης μέσα στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου.
►Στις 26/7/2013 το μεσημέρι, ύστερα από δυσλειτουργία της μονάδας καταλυτικής πυρόλυσης FCC (U-4100) του διυλιστηρίου των ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο, εκατοντάδες τόνοι καπνού απελευθερώθηκαν στην ατμόσφαιρα.
►Στις 10/9/2013 τις πρώτες πρωινές ώρες ξέσπασε μεγάλη φωτιά στην μονάδα καταλυτικής αναμόρφωσης νάφθας (U-3300) του διυλιστηρίου. Η φωτιά κατασβήστηκε, ωστόσο το συμβάν προκάλεσε αλλεπάλληλες δυσλειτουργίες στην εγκατάσταση οι οποίες διήρκεσαν μέχρι τις 8 το βράδυ.
Χιλιάδες τόνοι καυσαερίων ελευθερώθηκαν στην ατμόσφαιρα του Ασπροπύργου Τα ΕΛΠΕ δεν εξέδωσαν καμία ανακοίνωση για το ανησυχητικό για τους εργαζόμενους και τους κατοίκους συμβάν.
►Στις 12/6/2014 σημειώθηκε πτώση τάσεως (ολική διακοπή της λειτουργίας του διυλιστηρίου κατά την εταιρεία), λόγω μπλακ αουτ με αποτέλεσμα μεγάλη ποσότητα ρύπων να διοχετευθεί στην ατμόσφαιρα, εξαιτίας της καύσης υδρογονανθράκων στους πυρσούς του διυλιστηρίου, γεγονός που προκάλεσε την ανησυχία των κατοίκων του περιοχής του Θριάσιου, αλλά και των γειτονικών περιοχών. Οι μαύροι καπνοί λίγο πριν τις 2 το μεσημέρι ήταν ορατοί από το Χαϊδάρι, το Σχιστό, την Αττική  οδό

 

Ο κίνδυνος πρόκλησης Βιομηχανικών  Ατυχημάτων  Μεγάλης Έκτασης (ΒΑΜΕ) συνίσταται στην αστοχία ενός ή περισσότερων συστημάτων κανονικής λειτουργίας ή ασφάλειας, σε εγκαταστάσεις που διαχειρίζονται μεγάλες ποσότητες επικίνδυνων ουσιών (τοξικών, εύφλεκτων, ραδιενεργών, εκρηκτικών), που θα οδηγήσει σε μεγάλη πυρκαγιά, έκρηξη, απελευθέρωση σημαντικών ποσοτήτων τοξικών ουσιών στην ατμόσφαιρα ή συνδυασμό αυτών. Οι επιπτώσεις ενός τέτοιου γεγονότος μπορεί να είναι: μεγάλος αριθμός νεκρών (άμεσα ή με καθυστέρηση) και τραυματιών για τους οποίους απαιτείται ειδική νοσοκομειακή περίθαλψη, καταστροφικές επιπτώσεις για το περιβάλλον καθώς και σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις. Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό των ΒΑΜΕ είναι η μεγάλη πιθανότητα για επέκταση των επιπτώσεων και εκτός του χώρου μιας εγκατάστασης και σε ορισμένες περιπτώσεις εκτός των συνόρων μιας χώρας, ενώ γενικότερα για την αντιμετώπισή τους απαιτείται η συνεργασία πολλών ομάδων παρέμβασης (πυροσβεστικής, τροχαίας, ασθενοφόρων, τοπικών αρχών). Ανστίστοιχες επιπτώσεις εξάλλου μπορεί να προκληθούν στην περίπτωση ενός σοβαρού ατυχήματος κατά τη μεταφορά επικίνδυνων φορτίων ή μετά από πυρηνικό ατύχημα.
Για μια ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των κινδύνων ενός μεγάλου ατυχήματος έχει ιδιαίτερη σημασία η τήρηση του συνόλου των κανονισμών που αφορούν στα ατυχήματα μεγάλης έκτασης, την υγεία και ασφάλεια εργαζομένων (ΥΑΕ), την πυροπροστασία, την προστασία του περιβάλλοντος κ.λπ. με βασικό κριτήριο την πρόληψη .
Μέχρι σήμερα δεν έχει ληφθει  κανένα μετρο  αντιμετώπισης –βελτίωσης του προβλήματος ρύπανσης ολοκλήρου του λεκανοπέδιου  της δυτικής Αττικής και  ιδιαίτερα της περιοχής μας.

 

Με βασει τα ανωτέρω παρακαλούμε  να ενεργήσετε έλεγχο:
1. Εάν έχουν  ληφθεί  τα μέτρα περιβαλλοντικών επιπτώσεων συμφωνα με την  οδηγία της ΕΕ 97/2011,96/61,ΦΕΚ332/3/2003 προδιαγραφών ασφάλειας και μολυνσης του περιβάλλοντος .
2. Να μας κοινοποιήσετε τους Όρους έγκρισης  περιβαλλοντικής μελέτης  προκειμένου να αναθεωρηθούν τα μέτρα αντιμετώπισης περιβαλλοντικών επιπτώσεων
3. Να τοποθετηθεί σταθμός μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο ΟΤ425 του άνω Δάσους Χαϊδαρίου στα γραφεία του συλλόγου μας όπου υπάρχουν  προδιαγραφές για διαρκή απεικόνιση και καταμέτρηση  των ρίπων και προστασία  του σταθμού.


Τέλος ευελπιστούμε στην ευαισθησία  κάθε αρμοδίου  υπεύθυνου στα θέματα περιβάλλοντος  και στην διαφάνεια των τηρούμενων αποτελεσματικών μέτρων  για την περεταίρω αποφυγή κινδύνων μόλυνσης του περιβάλλοντος.
Στον στόχο βελτίωσης της παραγωγικής διαδικασίας χωρίς εκπτώσεις στα απαιτούμενα  μετρά αντιμετώπισης περιβαλλοντικών επιπτώσεων συμμετέχουν όλοι οι κάτοικοι της ευρύτερης  περιοχής του Χαϊδαρίου και καλούμε όλους τους  εμπλεκομένους για την εφαρμογή της  νομοθεσίας σχετικά με την πληροφόρηση και εμπλοκή του κοινού σε έργα  υψηλού κινδύνου  αυτής της κατηγορίας σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.


Πηγές : Efsyn .gr, ΕΛΙΝΥΑΕ, ΥΠΕΚΑ

 

     ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ
Η  ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                                                           Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


ΔΡΙΚΟΥ  ΣΟΦΙΑ                                                                                       ΚΟΚΟΖΙΔΗΣ ΝΙΚΟΣ


Πίνακας αποδεκτών  :
1. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ     ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Αμαλιάδος  17  11523 ΑΘΗΝΑ
2. ΣΩΜΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ    ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ    Κηφισίας  1-3 ΑΘΗΝΑ  ΤΚ 11523    
3. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ  ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ     ΑΛΛΑΓΗΣ ΤΜΗΜΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑΣ    Πατησιών  147  ΑΘΗΝΑ 11251

4. ΔΗΜΟ  ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ
                   ΔΗΜΑΡΧΟ Κ. ΜΙΧ   ΣΕΛΕΚΟ
Λεωφ. Αθηνών 181, Χαϊδάρι 124 61
5. ΠΕΡΙΦΕΡΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ  ΔΥΤΙΚΟΥ  ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ
6. ΓΡ. ΠΕΡΙΦΕΡΙΑΡΧΗ Κ.ΔΟΥΡΟΥ  Λ. ΣΥΓΓΡΟΥ 15-17 ΑΘΗΝΑ


    
7. ΚΕ.Π.Ε.Κ. ΔΥΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ - ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ.
Εθνικής Αντιστάσεως & Ικάρου 20 T.K:192 00 ΕΛΕΥΣΙΝΑ.ΣΩΜΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ
8. ΦΙΛΟΙ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ
ΑΝΘΕΩΝ 72 ΤΚ12461 ΧΑΙΔΑΡΙ
9. ΚΟΙΝ.:ΕΛΠΕ ΑΕ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ